Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Rozdział 3 Struktura organizacyjna starostwa
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2010-09-16 13:03:42 przez Agnieszka Foltyn-Kupny
Akapit nr - brak tytułu
§19
- W urzędzie tworzy się następujące jednostki organizacyjne:
1. wydział,
2. samodzielne stanowisko.
- W celu realizacji określonych zadań w starostwie mogą być powołane zespoły i komisje zadaniowe.
- W starostwie można utworzyć inne jednostki organizacyjne, równorzędne wobec wydziału.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają staroście do zatwierdzenia.
§20
- Wydział jest podstawową jednostką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 5 pracowników zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub kilkoma zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym wydziale ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia struktury realizującej jedną kategorię spraw.
- Samodzielne stanowisko może być tworzone w ramach wydziału lub poza jego strukturą.
§21
W skład starostwa wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
- Biuro Rady Powiatu i Zarządu, BR
- Wydział Organizacyjny, OG
- Wydział Finansów i Budżetu, FN
- Wydział Komunikacji, KM
- Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska, BŚ
- Wydział Geodezji i Katastru, GK
- Wydział Społeczny, WS
- Wydział Zarządzania Kryzysowego, ZK
- Wydział Inwestycji i Funduszy Pomocowych, IF
- Zespół ds. Informacji Publicznej, IP
- Samodzielne Stanowisko Powiatowy Rzecznik Konsumentów, RK
- Samodzielne Stanowisko Audytor Wewnętrzny, AW
- Obsługa Prawna, OP
§22
Schemat organizacyjny Starostwa stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
Akapit nr - brak tytułu
§23
- W ramach podziału zadań między starostą, wicestarostą, etatowym członkiem zarządu, sekretarzem, skarbnikiem, do starosty należą sprawy:
1. kadrowe,
2. porządku i bezpieczeństwa publicznego,
3. nadzoru nad powiatowymi służbami i inspekcjami,
4. zarządzania kryzysowego,
5. informacji publicznej,
6. obsługi prawnej,
7. audytu wewnętrznego,
8. ochrony praw konsumentów.
- Starosta nadzoruje bezpośrednio:
1. Wydział Zarządzania Kryzysowego,
2. Zespół ds. Informacji Publicznej,
3. Samodzielne Stanowisko Audytor Wewnętrzny,
4. Samodzielne Stanowisko Powiatowy Rzecznik Konsumentów,
5. Obsługę Prawną.
- Do zadań wicestarosty należą sprawy:
1. komunikacji, transportu i dróg powiatowych,
2. geodezji, katastru i gospodarki nieruchomościami,
3. budownictwa, architektury, ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa,
4. inwestycji,
5. funduszy pomocowych i promocji powiatu.
- Wicestarosta nadzoruje bezpośrednio:
1. Wydział Komunikacji,
2. Wydział Geodezji i Katastru,
3. Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska,
4. Wydział Inwestycji i Funduszy Pomocowych.
- Do zadań etatowego członka zarządu należą sprawy:
1. edukacji, kultury, sportu i turystyki,
2. zdrowia i opieki społecznej,
3. zatrudnienia i bezrobocia.
- Etatowy członek zarządu nadzoruje bezpośrednio:
1. Wydział Społeczny.
- Sekretarz nadzoruje bezpośrednio:
1. Wydział Organizacyjny,
2. Biuro Rady Powiatu i Zarządu.
- Skarbnik nadzoruje bezpośrednio:
1. Wydział Finansów i Budżetu.
§24
W starostwie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
- Naczelnik Wydziału Organizacyjnego,
- Naczelnik Wydziału Finansów i Budżetu,
- Naczelnik Wydziału Komunikacji,
- Naczelnik Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska,
- Geodeta Powiatowy – Naczelnik Wydziału Geodezji i Katastru,
- Naczelnik Wydziału Społecznego,
- Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego,
- Naczelnik Wydziału Inwestycji i Funduszy Pomocowych.
§25
Zadania i czynności wspólne dla wszystkich wydziałów i samodzielnych stanowisk są następujące:
- przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje rady, posiedzenia zarządu oraz dla potrzeb starosty i członków zarządu,
- realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,
- współuczestniczenie w opracowywaniu zamierzeń rozwojowych powiatu,
- współdziałanie ze skarbnikiem w zakresie opracowania projektu budżetu,
- rozpatrywanie i przygotowywanie propozycji sposobu załatwiania interpelacji i wniosków radnych,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy starostwa,
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków,
- udział w przeprowadzaniu kontroli w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
- współpraca z komisjami rady w zakresie realizowanych zadań,
- współdziałanie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego w zakresie realizacji zadań w dziedzinie ochrony ludności i spraw obronnych,
- współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi starostwa, powiatowymi jednostkami organizacyjnymi i innymi w zakresie realizowanych zadań,
- przekazywanie do Zespołu ds. Informacji Publicznych, informacji dotyczących bieżącej pracy jednostki,
- przestrzeganie zasad wynikających z ustaw, w szczególności: o ochronie danych osobowych, o ochronie informacji niejawnych, o zamówieniach publicznych oraz o dostępie do informacji publicznej,
- realizacja zadań w zakresie udzielania i rozliczania przewidzianych prawem dotacji.
Akapit nr - brak tytułu
§26
Biuro Rady Powiatu i Zarządu realizuje zadania z zakresu:
- zapewnienia obsługi biurowej rady i zarządu,
- przygotowania materiałów na posiedzenia rady i komisji,
- protokołowania obrad rady i posiedzeń komisji,
- prowadzenia rejestrów i zbiorów:
1. uchwał rady,
2. uchwał, wniosków i opinii komisji,
3. interpelacji i zapytań radnych, - przekazywania do realizacji uchwał rady,
- przekazywania zarządowi wniosków komisji, interpelacji i zapytań radnych,
- przekazywania organom nadzoru uchwał rady,
- przekazywania aktów prawa miejscowego do publikacji,
- udzielania pomocy radnym w wypełnianiu ich obowiązków,
- skarg i wniosków wpływających do przewodniczącego rady,
- oświadczeń majątkowych radnych,
- organizacyjnego przygotowania posiedzeń zarządu, sporządzania protokołów obrad, ustaleń, wniosków i opinii oraz przekazywania ich odpowiednim komórkom organizacyjnym do wykonania,
- prowadzenia rejestru i zbioru uchwał zarządu oraz sporządzania informacji o jego pracy,
- nadzoru w zakresie terminowego przygotowywania przez kierowników jednostek organizacyjnych projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji.
Akapit nr - brak tytułu
§27
Wydział Organizacyjny realizuje zadania z zakresu:
- przygotowywania projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania starostwa,
- prowadzenia sekretariatu oraz wykonywania obsługi kancelaryjnej starostwa,
- koordynowania i kontroli rozpatrywania skarg i wniosków oraz prowadzenia ich rejestru,
- prowadzenia rejestru i zbiorów zawartych porozumień oraz gromadzenia i udostępniania zbiorów aktów prawa miejscowego,
- obsługi organizacyjnej wyborów samorządowych,
- dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników starostwa, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych (z wyłączeniem szkół i placówek oświatowo-wychowawczych) oraz (w zakresie przekazanym do właściwości starosty) kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
- zgłaszania do ubezpieczenia społecznego i wyrejestrowywania z ubezpieczenia społecznego pracowników starostwa oraz zleceniobiorców,
- oświadczeń majątkowych o prowadzeniu działalności gospodarczej i innych,
- nadzoru i kontroli dyscypliny pracy,
- prowadzenia zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu starosty i zarządu,
- prowadzenia spraw związanych z praktykami uczniowskimi i studenckimi odbywanymi w starostwie,
- koordynowania szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
- nadzorowania stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń,
- organizowania i przeprowadzenia poboru,
- prowadzenia Centralnego Rejestru Umów i Zleceń,
- orzekania w sprawach zbiórek publicznych,
- prowadzenia postępowania z rzeczami znalezionymi,
- prowadzenia spraw związanych z zatrudnianiem inwalidów wojennych i wojskowych,
- administrowania nieruchomościami starostwa oraz zabezpieczenia jego mienia,
- zabezpieczenia i przestrzegania w starostwie porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- prowadzenia spraw socjalno-bytowych pracowników,
- prowadzenia spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym,
- nadzór nad zabezpieczeniem sprawności urządzeń i wyposażenia starostwa,
- prowadzenia spraw związanych z konserwacją, naprawami w starostwie,
- nadzoru nad realizacją remontów w starostwie oraz ich rozliczania,
- prowadzenia całokształtu spraw dotyczących pieczęci i tablic urzędowych,
- gospodarowania drukami i formularzami ścisłego zarachowania,
- gospodarowania taborem samochodowym,
- zabezpieczenia łączności telefonicznej, telefaksowej i alarmowej,
- rozliczania prywatnych rozmów telefonicznych pracowników,
- dokonywania prenumeraty prasy i innych wydawnictw, prowadzenia księgozbioru, znakowania go i wydawania do użytku,
- utrzymania czystości wokół budynków oraz w pomieszczeniach biurowych,
- obsługi urządzeń kopiujących,
- ewidencji przesyłek pocztowych, nadawania przesyłek pocztowych i ich odbioru,
- udzielania przez Biuro Obsługi Interesantów pełnej informacji o miejscu i trybie załatwienia sprawy,
- udostępniania interesantom kart usług oraz dostarczania formularzy wniosków i innych druków,
- prowadzenia w BOI rejestru faktur, Katalogu Usług oraz kart informacyjnych o usługach świadczonych w starostwie,
- logistycznej obsługi uroczystości okolicznościowych,
- gospodarowania, znakowania i prowadzenia ewidencji ilościowej środków trwałych i wyposażenia starostwa,
- zabezpieczenia informacji wizualnej w starostwie,
- planowania i realizacji wydatków związanych z obsługą techniczno – administracyjną starostwa,
- prowadzenia archiwum zakładowego,
- organizacji systemu kontroli w starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu,
- koordynowania i przeprowadzania kontroli zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- sporządzania dla zarządu ustaleń z przeprowadzonych kontroli oraz propozycji wystąpień pokontrolnych,
- prowadzenia rejestrów dokonywanych kontroli oraz nadzoru w zakresie terminowej realizacji zaleceń pokontrolnych,
- koordynowania działalności kontroli wewnętrznych z Komisją Rewizyjną Rady.
Akapit nr - brak tytułu
§28
Wydział Finansów i Budżetu realizuje zadania z zakresu:
- prowadzenia rachunkowości budżetu powiatu, powiatowych funduszy celowych, świadczeń socjalnych,
- prowadzenia ewidencji księgowej dochodów i wydatków starostwa i budżetu powiatu,
- prowadzenia ewidencji księgowej środków trwałych,
- bieżącej kontroli równowagi budżetowej i informowanie starosty o stanie środków,
- naliczania należności dochodów własnych i Skarbu Państwa,
- obsługi finansowej wydatków osobowych i rozliczeń płacopochodnych,
- prowadzenia wymaganej dokumentacji związanej z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym,
- zapewnienia terminowej egzekucji należności,
- prowadzenia obsługi kasowej starostwa,
- dokonywania wyceny i ustalania ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych,
- opracowywania projektów przepisów wewnętrznych z zakresu prowadzenia rachunkowości,
- sporządzania sprawozdań z zakresu prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej,
- obsługi kredytów i pożyczek zaciągniętych przez powiat oraz współpracy z bankami,
- opracowania projektu budżetu powiatu oraz układu wykonawczego,
- opracowania planu finansowego starostwa,
- planowania środków budżetowych na finansowanie inwestycji oraz programów wieloletnich,
- ustalania wydatków na finansowanie zadań powiatu powierzonych gminom oraz uwzględniania planowanych kwot dotacji w projekcie budżetu,
- nadzoru oraz udzielania instruktażu w sprawach opracowania planów finansowych jednostek organizacyjnych powiatu,
- przygotowywania propozycji zmian budżetu,
- nadzoru nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych powiatu,
- opracowania okresowych analiz oraz ocen realizacji budżetu powiatu w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,
- dokonywania zamierzonego podziału środków finansowych, w tym z funduszy celowych, oraz przekazywania ich na rachunki bieżące jednostek finansowanych z budżetu powiatu,
- sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
- prowadzenia spraw dotyczących zaciągania kredytów i pożyczek,
- windykacji należności powiatu i Skarbu Państwa.
Akapit nr - brak tytułu
§29
Wydział Komunikacji realizuje zadania z zakresu:
- rejestracji i wyrejestrowywania pojazdów,
- wydawania karty pojazdu dla pojazdu sprowadzonego z zagranicy i tam zarejestrowanego,
- kierowania pojazdów na dodatkowe badania techniczne,
- przyjmowania od policji oraz jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) oraz jego zwracania po ustaniu przyczyny zatrzymania,
- wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym międzynarodowych praw jazdy,
- wydawania świadectw kwalifikacji,
- wydawania wtórników dokumentów stwierdzających uprawnienia,
- przyjmowania praw jazdy zatrzymanych przez policję,
- przyjmowania postanowień o zatrzymaniu praw jazdy wydanych przez organy do tego upoważnione,
- wydawania decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdem,
- wydawania decyzji o skierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia,
- wydawania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, cofaniu i przywracaniu uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym,
- organizowania i obsługi biurowej komisji egzaminacyjnej dla taksówkarzy,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia kierowców,
- przeprowadzania kontroli stacji pojazdów,
- wydawania i cofania uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów oraz prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów,
- dokonywania wpisu i wykreślenia osób do i z ewidencji instruktorów oraz wydawania im legitymacji,
- sprawowania nadzoru nad szkoleniem prowadzonym przez ośrodki szkolenia,
- wydawania kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych,
- udzielania, odmowy udzielenia, zmiany lub cofania licencji w zakresie krajowego transportu drogowego oraz przenoszenia licencji,
- wydawania zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w zakresie przekazanym do właściwości starosty,
- wydawania zaświadczeń oraz wypisów z zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę, prowadzenia krajowych niezarobkowych przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej,
- kontroli przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z przepisami ustawy o transporcie drogowym i warunkami udzielonych licencji lub zezwoleń albo zaświadczeń,
- koordynacji i uzgadniania rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym dla linii komunikacyjnych ponadgminnych,
- wyznaczania jednostki do usuwania pojazdów z drogi na koszt właściciela oraz wyznaczania jednostki do prowadzenia parkingu strzeżonego,
Akapit nr - brak tytułu
§30
Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska realizuje zadania z zakresu:
- nadzoru urbanistyczno-budowlanego i zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
- nadzoru techniczno-budowlanego i zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach,
- nadzoru i kontroli w sprawach dotyczących:
1. zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy
technicznej,
2. właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. - kontrolowania posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji,
- prowadzenia spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
- zatwierdzania projektów budowlanych i wydawania pozwoleń na budowę,
- przyjmowania zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
- rozbiórek obiektów budowlanych,
- stwierdzania wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
- prowadzenia rejestru decyzji – pozwoleń na budowę,
- przenoszenia pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby,
- rozstrzygania o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz warunkach korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości,
- przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego,
- zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
- uzgadniania rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,
- potwierdzania spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali,
- potwierdzania powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
- prowadzenia analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju,
- opiniowania i uzgadniania projektów planów zagospodarowania,
- prowadzenia spraw dotyczących ochrony powietrza i gleby,
- gospodarowania Powiatowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- gospodarki odpadami,
- ustalania linii brzegowej wód,
- rozgraniczania gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi,
- udzielania pozwoleń wodnoprawnych,
- ustanawiania stref ochronnych ujęć wód,
- wydawanie decyzji nakazującej usunięcie drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych oraz z terenów położonych w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału po stronie odpowietrzenej,
- udzielania koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
- realizacji innych zadań starosty jako organu administracji geologicznej,
- wydawania opinii w zakresie obowiązku sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub jego zakresu,
- prowadzenia publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
- inne zadania z zakresu ochrony środowiska,
- ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz zalesiania gruntów rolnych,
- wspólnot gruntowych,
- nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własność Skarbu Państwa,
- łowiectwa, w tym wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów, a także odstrzał redukcyjny zwierzyny,
- spraw związanych z dopuszczeniem reproduktora do rozrodu naturalnego
- nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
- ustalania korzyści i wysokości oraz rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej dla osób niebędących członkami spółki wodnej,
- współpracy z ośrodkami doradztwa rolniczego i izbami rolniczymi w zakresie problematyki rolnictwa,
- ochrony przyrody,
- rybactwa śródlądowego, w tym wydawania kart wędkarskich i rejestracji sprzętu pływającego,
- obowiązkowego ubezpieczenia rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego i ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
- ustanawiania obszaru ograniczonego użytkowania dla określonych przedsięwzięć,
- udzielania pozwoleń zintegrowanych na prowadzenie określonych instalacji.
Akapit nr - brak tytułu
§31
Wydział Geodezji i Katastru realizuje zadania z zakresu:
- opracowywania planu finansowego, sporządzania sprawozdań finansowych z zakresu funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym,
- prowadzenia Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, w tym sporządzania i wydawania wypisów i wyrysów,
- prowadzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywania i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
- zapewniania nieodpłatnego dostępu gminom, marszałkom województw, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do baz danych ewidencji gruntów i budynków,
- sporządzania gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
- przyjmowania od rzeczoznawców majątkowych wyciągów z wykonywanych operatów wycen nieruchomości,
- gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu, w tym nabywania na własność, oddawania w wieczyste użytkowanie, oddawania w trwały zarząd i zamiana nieruchomości,
- zawierania umów dzierżawy, najmu, użyczenia składników mienia powiatu i prowadzenia ich rejestru,
- współpracy z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie windykacji,
- sporządzania i podawania do wiadomości publicznej wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu przeznaczonych do sprzedaży lub oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę,
- organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów na sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu,
- sprzedaży bezprzetargowej nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu,
- aktualizacji opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu,
- udzielania bonifikaty od opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu,
- wnioskowania i opiniowania podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu,
- wywłaszczania nieruchomości, wszczynania postępowania wywłaszczeniowego, prowadzenia rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości,
- udzielania zezwoleń na zajęcie nieruchomości,
- zwrotu wywłaszczonych nieruchomości,
- żądania wydania przez sąd orzeczenia nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemców,
- nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym wydzielonych geodezyjnie gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu),
- zaliczania wartości nieruchomości pozostawionych na terenach niewchodzących w skład obecnego obszaru państwa jako ekwiwalentu na pokrycie opłat za użytkowanie wieczyste lub ceny sprzedaży działki budowlanej oraz ceny sprzedaży położonych na niej budynków lub lokali stanowiących własność Skarbu Państwa,
- orzekania o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność,
- orzekania o zwrocie działek siedliskowych i dożywotniego użytkowania,
- przewodniczenia zespołowi uzgadniania dokumentacji projektowej,
- scalania i wymiany gruntów.
Akapit nr - brak tytułu
§32
Wydział Społeczny realizuje zadania z zakresu:
- zakładania i prowadzenia publicznych szkół i placówek, których zakładanie i prowadzenie należy do zadań powiatu,
- zakładania i prowadzenia szkół oraz placówek publicznych, których prowadzenie nie jest zadaniem własnym powiatu,
- diagnozowania potrzeb w zakresie kształcenia zawodowego oraz projektowanie bądź opiniowanie zmian w kierunkach kształcenia i strukturze szkół zawodowych, konsultowanie tych spraw z Powiatowym Urzędem Pracy, Powiatową Radą Zatrudnienia i pracodawcami,
- sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkół, warunkami i bezpieczeństwem pracy szkół oraz gospodarstw pomocniczych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
- prowadzenia ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz spraw związanych z nadawaniem tym szkołom uprawnień szkoły publicznej,
- udzielania dotacji publicznym i niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
- koordynowania działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy dyrektorów szkół i placówek,
- przygotowania propozycji składu rady oświatowej działającej przy radzie, ustalania zasad wyboru jej członków, regulaminu działania oraz jej obsługi,
- sporządzania analiz i sprawozdań statystycznych o stanie, potrzebach i ruchu kadrowym nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych; przeprowadzenia spisu kadr nauczycielskich w powiecie,
- analizy prawidłowości naliczania subwencji oświatowej,
- przygotowywania dla organów powiatu porozumień ze związkami zawodowymi obejmującymi swoim działaniem pracowników szkół i placówek określających zasady współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania nieustalone w ustawie o związkach zawodowych,
- ustalania zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć oraz zasad udzielania i rozmiaru tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dydaktycznych,
- rzygotowywania projektu oceny pracy dyrektorów szkół i placówek,
- prowadzenia spraw związanych z postępowaniem egzaminacyjnym dotyczącym ubiegania się nauczycieli o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- przygotowywania projektów regulaminów w sprawach,
1. wysokości stawek dodatków i warunków ich przyznawania,
2. czegółowego sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw,
3. wysokości i warunków wypłacania składników wynagrodzenia nieokreślonych w ustawie – Karta Nauczyciela, - dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opracowania zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- ochrony dóbr kultury i opieki nad zabytkami,
- zapewniania rozwoju twórczości artystycznej młodzieży i dorosłych, otaczania opieką amatorskiego ruchu artystycznego, współdziałania w organizacji świąt i uroczystości,
- spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury i wymianą kulturalną,
- organizacji na terenie powiatu obchodu rocznic w celu upamiętnienia walk o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego,
- tworzenia warunków organizacyjno-prawnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
- prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i sprawowania nadzoru nad ich działalnością,
- organizowania działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenia odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju,
- współpracy ze stowarzyszeniami, fundacjami oraz innymi instytucjami i związkami zajmującymi się propagowaniem sportu i turystyki na terenie powiatu,
- współdziałania z oddziałami Narodowego Funduszu Zdrowia,
- współdziałania z Radą Społeczną przy Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej prowadzonych przez powiat i prowadzenia dokumentacji związanej z jej działalnością,
- prowadzenia spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem, likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz sprawowania nadzoru nad działalnością samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- prowadzenia spraw związanych z kierowaniem pacjentów do Zakładu Pielęgnacyjo-Opiekuńczego,
- orzekania o stopniu niepełnosprawności,
- współpracy z izbami: Lekarską i Pielęgniarską,
- przygotowywania programów prozdrowotnych przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną i organizacjami pozarządowymi,
- promocji zdrowia, profilaktyki i oświaty zdrowotnej,
- przekazywania informacji społeczeństwu na temat dostępności usług medycznych,
- podejmowania działań związanych ze zwalczaniem gruźlicy i chorób zakaźnych,
- prowadzenia spraw związanych z ratownictwem medycznym,
- przygotowania decyzji o wydaniu zwłok szkołom wyższym do celów naukowych,
- prowadzenia spraw związanych z powołaniem osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie niemożności dokonania tych czynności przez lekarza leczącego chorego w ostatniej chorobie,
- przygotowania zezwoleń na sprowadzenie zwłok z obcego państwa,
- organizowanie przewozu zwłok zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych, celem ustalenia przyczyny zgonu,
- ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
- wnioskowania do organu rentowego o przedłużenie renty szkoleniowej,
- współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w celu opracowania i realizacji programów ograniczających bezrobocie,
- obsługi biurowej Powiatowej Rady Zatrudnienia,
- udzielania pomocy repatriantom,
- świadczenia pomocy kombatantom oraz sporządzania wymaganych analiz,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizowania zadań.
Akapit nr - brak tytułu
§33
Wydział Zarządzania Kryzysowego realizuje zadania z zakresu:
- analizowania działań służb, inspekcji i straży,
- wnioskowania do starosty w sprawach dotyczących ich funkcjonowania,
- koordynacji działań w zakresie prawidłowego przepływu informacji pomiędzy służbami, inspekcjami i strażami a starostą,
- wnioskowania do starosty o podjęcie działań w ramach Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- zapewnienia całodobowego funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego – w tym pełnienie całodobowych dyżurów telefonicznych przez pracowników wydziału,
- koordynowania akcji społecznej na obszarze zagrożonym lub dotkniętym klęską żywiołową i współdziałania w tym zakresie z organizacjami społecznymi,
- koordynowania programowych działań służb, inspekcji i straży przy organizowaniu imprez masowych,
- prowadzenia analiz i opracowywania prognoz dotyczących zagrożeń na terenie powiatu oraz koordynacja akcji ratowniczych i procesu odbudowy,
- prowadzenia analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu,
- budowania systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży i innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu,
- organizowania systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu,
- prowadzenia spraw związanych z ochroną ludności i obronnością,
- współdziałania z gminami, jednostkami organizacyjnymi starostwa i innymi jednostkami w zakresie poprawy bezpieczeństwa,
- obsługi administracyjnej i współdziałania z Komisją Bezpieczeństwa i Porządku,
- kierowanie działaniami prowadzonymi na terenie powiatu w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięciu,
- obsługi administracyjnej i współdziałania z Powiatowym Zespołem Reagowania Kryzysowego,
- przygotowywania zadań dla starostwa i gmin powiatu z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności, kontroli ich realizacji oraz koordynacji działań w tym zakresie,
- współdziałania z instytucjami i innymi jednostkami organizacyjnymi oraz społecznymi organizacjami ratowniczymi w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności,
- organizowania doręczenia kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych, przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- prowadzenia kancelarii tajnej,
- nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- nadzoru nad przestrzeganiem zasad dostępu do informacji oraz dostępu do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych.
- Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego pełni funkcję Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych w Starostwie Powiatowym w Nowej Soli.
Akapit nr - brak tytułu
§34
Wydział Inwestycji i Funduszy Pomocowych realizuje zadania z zakresu:
- programowania, planowania i nadzorowania realizacji inwestycji,
- opracowywania projektów potrzeb finansowych z zakresu inwestycji,
- opracowywania wieloletnich programów inwestycyjnych wraz ze wskazaniem źródeł finansowania,
- przygotowania wymaganej dokumentacji i realizacji inwestycji w oparciu o ustalenia podjęte przez zarząd,
- inwentaryzacji realizowanej infrastruktury technicznej,
- odbioru, rozliczania oraz przekazania inwestycji do eksploatacji,
- nadzoru i wykonywania zadań wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych oraz prowadzenia obsługi biurowej komisji przetargowej,
- przygotowywania dokumentacji do przeprowadzenia przetargów na roboty remontowe, inwestycyjne i zakupy oraz przygotowywania w tym zakresie projektów umów,
- gromadzenia i przekazywania mieszkańcom powiatu wiedzy i bieżących informacji o integracji Polski z Unią Europejską,
- prowadzenia i aktualizacji banku informacji o funduszach pomocowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz przekazywania powyższych informacji zainteresowanym instytucjom,
- przygotowywania materiałów dla potrzeb pozyskiwania zewnętrznych funduszy pomocowych i grantów,
- współpracy z gminami w zakresie przygotowywania i promowania ofert inwestycyjnych oraz wspólnych programów i projektów,
- planowania, opracowywania wniosków oraz realizacji zadań w ramach kontraktów wojewódzkich i innych programów regionalnych,
- pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania,
- stałego kontaktu z przedstawicielstwami unijnych funduszy pomocowych,
- gromadzenia, przetwarzania i udostępniania zainteresowanym informacji z zakresu turystyki, rekreacji i wypoczynku na terenie powiatu,
- opracowania i rozpowszechniania materiałów promocyjno-informacyjnych o powiecie,
- promowania potencjału gospodarczego i turystycznego, w tym agroturystyki gmin powiatu w kraju i za granicą,
- inicjowania i prowadzenia działań mających na celu realizację strategii rozwoju powiatu,
- dokonywania analiz rynku i opracowań zbiorczych dotyczących życia gospodarczego powiatu,
- podejmowania działań wspierających powiatowy rozwój małej przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu rolno-spożywczego powiatu,
- koordynowania działań związanych ze współpracą zagraniczną,
- zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne,
- tworzenia i przystępowania do fundacji, stowarzyszeń i związków z innymi powiatami,
- organizacyjnego przygotowywania spotkań i wizyt.
Akapit nr - brak tytułu
§35
Zespół ds. Informacji Publicznej realizuje zadania z zakresu:
- opracowywania krótko- i długofalowej informatyzacji starostwa,
- planowania i zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania do obsługi informatycznej zadań starostwa,
- testowania i wdrażania systemów informatycznych,
- koordynowania procesu tworzenia baz danych,
- planowania rozwoju systemów informatycznych i dostosowania ich do zmieniających się potrzeb,
- opracowywania projektów systemów i wykonywania aplikacji dedykowanych pojedynczym stanowiskom pracy,
- nadzoru nad tworzeniem systemów przez producentów z zewnątrz i egzekwowania wykonania potrzeb modyfikacji oprogramowania,
- administrowania siecią informatyczną,
- administrowania bazami danych oraz zapewnienia ich ochrony- wykonywanie zadań administratora bezpieczeństwa informacji,
- nadzoru nad eksploatacją sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- prowadzenia ewidencji sprzętu i oprogramowania,
- szkolenia pracowników w zakresie wdrażania nowych programów informatycznych,
- prowadzenia strony internetowej powiatu,
- administrowania utworzoną powiatową stroną biuletynu informacji publicznej,
- przekazywania informacji do prasy, radia i telewizji o działalności powiatu,
- śledzenia informacji dotyczących powiatu, ukazujących się w środkach masowego przekazu, udzielania sprostowań,
- utrzymywania kontaktów z prasą centralną, TV i radiem ( regionalnym i lokalnym),
- uczestniczenia w spotkaniach i uroczystościach ważnych dla powiatu – dokumentowania wydarzeń,
- przygotowywania materiałów do informatorów opracowywanych przez wydawnictwa,
- redagowania życzeń okolicznościowych, podziękowań, gratulacji,
- współuczestniczenia w organizowaniu obchodów rocznic i świąt państwowych.
Akapit nr - brak tytułu
§36
Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania z zakresu:
- zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów,
- składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- współdziałania z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wykonywania innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych.